BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dia kata....

If there's a book you really want to read but it hasn't been written yet, then you must write it. ~Toni Morrison

tapi saya kata...

If there's a blog I really want to read but it hasn't been written yet, then I must write it. ~Nur, Transisi Hati

Wednesday, September 21, 2011

SIAPA atau APA?


Lama tidak menulis, tersa kekok. Saya sekarang sedang dalam tempoh latihan industri. 12 minggu. Kadang2 seminggu terasa seperti sebulan, kadang2 seminggu terasa seperti sehari.Sungguh, rahmatNya mampu memanipulasi masa.Akhir zaman barangkali.
Hidup, sering dihujani nasihat. Tidak cukup Al-Quran dan Al-Sunnah, di utuskan kita Nabi dan Rasul.Hadir pula para sahabat dan keluarga para ambia’ untuk kita ambil pengajaran, ambil iktibar. Kasihnya Dia pada kita, diberi pula ibu bapa. Supaya kita lebih terdidik. Ditakdirkan pula adik beradik dan keluarga, agar saling ingat mengingati. Sayangnya Dia pada kita, tersurat pula zuriat keturunan, supaya kita beringat2. Akan balasan dunia dan akhirat. Hidup kita penih kasih dan sayangNya.
Bila hadir pelbagai insan disekeliling, kita pasti pernah dinasihati dan menasihati,bukan?
Persoalan utama ketika berhadapan situasi begini biasanya SIAPA kemudian barulah APA.
Saya akui, saya bukan siapa2 untuk menasihati, apatah lagi bercakap soal metafizik dan spiritual kehidupan begini. Maka sebab itu saya cuba berhati2 dalam melontarkan buah fikiran di sini dan ingin merahsiakan siapa saya pada umum yang membaca. Oh, kawan2 yang tahu,saya amat berharap, siapa saya bukanlah ‘indicator’ pertama untuk menguji apa yang pernah,sedang mahupun akan saya kongsikan di sini.
Tiada manusia sempurna. Tapi ada nasihat berguna.
Apa yang saya lalui, buat saya sedar.Ramai mementingkan Siapa pemberi nasihat.Menguji betapa suci kehidupan mereka bagi melayakkan mereka memperkatakan buah fikiran’waras’ / rasional. Tidak,tidak. Bukan saya menulis begini bagi memberi syarahan ‘defensive’ segala. Saya hanya merintih dalam lautan persoalan hati. Dan hari ini adalah isu SIAPA atau APA.
Kepada mereka yang membaca, terutama saya yang yang menulis kemudian membaca sebelum meng’klik’ butang ‘publish’, jangan pernah bertimbangkan SIAPA yang menasihati sebelum menilai APA yang dinasihati. Kita semua sama. Bukan siapa-siapa. Jangan tunggu si sempurna menasihati.Kerana tujuan hidup, cuba sempurna bukan cari sempurna. Sempurna hanya sifat Dia. Kita hayati dan ikuti. Sama seperi sifat2 lain – Maha Sabar, Maha Penyayang, Maha Adil.
Wallahualam….

0 comments:

my heartbeat :)